اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

درباره شهید علیرضا توسلی، معروف به ابوحامد، فرمانده و بنیان‌گذار تیپ فاطمیون، به بهانه روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم | هرکجا مرز کشیدند شما پل بزنید

  • کد خبر: ۱۷۸۳۸۶
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
درباره شهید علیرضا توسلی، معروف به ابوحامد، فرمانده و بنیان‌گذار تیپ فاطمیون، به بهانه روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم | هرکجا مرز کشیدند شما پل بزنید
شهید علیرضا توسلی فرمانده‌ای بود که نام مستعار ابوحامد را برای خود برگزید و در روز‌هایی که جبهه دشمن از سوی بسیاری از کشور‌های معاند تجهیز می‌شد، عملیات های موفقیت آمیز متـعددی را مدیریت کرد.

شهرآرانیوز؛ تا هفت سالگی، هم از نعمت حیات مادر محروم شد هم از فیض حضور پدر. پدری روحانی و سرشناس که ارادتی قلبی به امام (ره) داشت و این علاقه ارثیه معنوی او در قلب پسرهایش بود. زیرا برادر علیرضا نیز در سال‌های ۵۸-۵۷ در زمره جان باختگان محبت امام خمینی (ره) بود. پس از مرگ برادرش، علیرضا نیز مصمم شد تا راه محبت پدر و خون از کف رفته برادر را دنبال کند تا آنجا که در نوجوانی حوالی سال ۶۳ ایران را با وجود درگیری‌های جنگ تحمیلی، امن‌ترین خاک جهان برای تنفس هوای اسلام دید.

پس همراه با دیگر برادرش به ایران مهاجرت کرد و در حوزه علمیه اصفهان و بعدتر قم ساکن شد و به موازات تحصیلات حوزوی، خود را به انجام کار‌های ساختمانی مشغول کرد، اما با اوج گیری درگیری‌ها در کردستان و مناطق جنگی، قلم را زمین گذاشت و اسلحه را در دست گرفت.

یک سال پس از مبارزه در مرز‌های ایران و عراق، جهاد خود را در ناآرامی‌های کشور اجدادی اش دید و با بازگشت به افغانستان، در رکاب شهید مزاری در جنگ‌های احزاب و گروه‌های مسلح حاضر شد، سپس به ایران برگشت تا در پایگاه‌های بیرجند و بجنورد مهارت‌های نظامی خود را تقویت کند و این بار با تجربه نظامی بیشتر به وطنش بازگشت.

سال ۷۴ بود و هم رزمان افغانستانی او با حمایت برادران ایرانی اش، مبارزه علیه طالبان را با درایت و طراحی عملیات هوشمندانه به پیش بردند.

با شکست طالبان، ادامه جنگ‌های افغانستان که نتیجه‌ای جز برادرکشی به همراه نداشت، او را به سوی ایران بازگرداند و پس از آن در سال ۹۰ با آغاز جنگ در سوریه، بار دیگر روحیه ظلم ستیز او، با پیگیری اخبار ناآرامی ها، زندگی اش را به سمت و سوی جهاد برد. مراودات و آمد و شد‌های او با مدافعان حرم، سرانجام در سال ۹۲ با گسترش جلسات محرمانه تا منزل شخصی اش، ایده تشکیل تیپ فاطمیون را به مرحله فراخوان رساند تا علاوه بر دفاع از اسلام، برادری افغانستانی‌ها با ایرانیان را نمایان کند و به این ترتیب با اعلام آمادگی هفتاد، هشتاد نفر از جهادگران افغانستانی، در تاریخ ۲ اردیبهشت سال ۹۲ نخستین گروهان بیست ودونفره فاطمیون، به فرماندهی علیرضا توسلی عازم جبهه‌های نبرد سوریه شدند.

فرمانده‌ای که نام مستعار ابوحامد را برای خود برگزید و در روز‌هایی که جبهه دشمن از سوی بسیاری از کشور‌های معاند تجهیز می‌شد، با سلاح ایمان و پشتوانه چهره‌هایی چـــــون حاج قاسم سلیمانی، عملـــیـــات هــــای موفــقـــــیت آمیز متـعددی را مدیریت کرد.

نـــــام او بـــــرای موفــــقـــیـــت هــــــر عملیات کافی بود. حضور مؤثر و تفکر بدون مرز او برای دفاع از خاک مقدس اسلام در هر جغرافیایی، تیپ فاطمیون را بعدتر به لشکر فاطمیون وسعت داد.

شهید توسلی که سرانجام بر تپه‌های استراتژیک قرین حوالی درعای سوریه برابر جبهه النصره به شهادت رسید، در روز شهادت حضرت زهرا (س) ۹ اسفند ۹۳ به خاک سپرده شد و تقارن چهلمین روز شهادت او با ولادت ایـشـان، سنــــــدی بــر خـــــلـــــوص و حــضـــــور قلب ایـــــن فرمــــانـــده دلـــــیــــــر فاطمیون در راه دفـــــاع از حرم بود.

مستند «فرمانده»

مستند «فرمانده»، از تولیدات گروه رسانه‌ای لشکر فاطمیون است و در نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم، جایزه ویژه هیئت داوران را به خود اختصاص داد. «فرمانده» روایت زندگی بنیان گذار و فرمانده لشکر فاطمیون سردار شهید «علیرضا توسلی» معروف به «ابوحامد» است که با کارگردانی محمد هادی نعمت اللهی، زوایای مختلف زندگی شهید توسلی از کودکی تا شهادت، به تصویر کشیده می‌شود. تصاویر میدانی این مستند در سوریه حاصل تلاش تصویربرداران گروه رسانه‌ای فاطمیون است.

کتاب «خاتون و قوماندان»

معنی «قوماندان «در زبان فارسی دری و به لهجه افغانستانی به معنای فرمانده است و معنی خاتون عنوانی است که ابو حامد همسر خود را با آن خطاب می‌کند. «ام البنین حسینی» همسر شهید، در یادداشتی در ابتدای کتاب «خاتون و قوماندان» آورده است: «این کتاب، حاصل ساعت‌ها گفتگو و نشست و برخاست من با دوست خوبم نویسنده توانمند خانم، مریم قربان زاده، است و امیدوارم افتخاری برای آیندگان و برگ زرینی از غیرت و شجاعت فاطمیون در تاریخ پر فراز و نشیب شیعیان باشد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->